دوره 11 (1400)
شماره 40
سردبیر مهمان برای این شماره: جناب آقای دکتر اسحاق طغیانی، استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان
شماره 39
سردبیر مهمان برای این شماره: جناب آقای دکتر اسحاق طغیانی، استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان
شماره 38
سردبیر مهمان برای این شماره: جناب آقای دکتر اسحاق طغیانی، استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
مقاله پژوهشی
1. کارکرد تزیینی، توضیحی و نمادین اوصاف در منظومه‌های غنایی با تکیه بر لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا و سلامان و ابسال جامی

حسین آقاحسینی؛ هاجر فتحی نجف آبادی

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 8-25

چکیده
  شاعران منظومه‌های روایی در آفرینش روایتی جذاب، از وصف برای شخصیت‌پردازی و فضاسازی استفاده می‌کنند. ژنت به بررسی وصف و ارتباط آن با روایت و روایتگری پرداخته ‌است. وی برای اوصاف، کارکرد تزیینی، توضیحی و نمادین قائل می‌شود. در این پژوهش، کارکردها در سه منظومۀ غنایی لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا و سلامان و ابسال جامی، به روش توصیفی- تحلیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. غزل معاصر؛ ژانر غنایی و جایگاه غزل رمانتیک در این زمینه (تحلیلی محتوایی و جریان‌شناسی)

یحیی طالبیان؛ علی محمد محمودی

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 26-43

چکیده
  موضوع انواع ادبی و شعر فارسی از بحث‌های مهمی است که هنوز به طور شایسته و علمی بازنمایی و نقد و تحلیل نشده است. نوع یا گونة ادبیات غنایی در شعر فارسی از پرکاربردترین نوع‌های شعر فارسی است. شعر غنایی در لباس دیگری به‌نام مکتب رمانتیسم رخ‌نمایی می‌کند و ضمن از دست دادن گونه‌های غنایی قدیم، دارای وجه‌ها و گونه‌هایی جدید ساختاری و محتوایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. تحلیل تفاوت بلاغی زبان عبارت و اشارت در نثر عرفانی خواجه عبدالله انصاری

سمانه جعفری؛ محمد عالی زاده مرشت

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 44-57

چکیده
  خواجه عبدالله انصاری خالق آثار برجسته­ای است که سبک جدیدی از نثر را رقم زده است، اما آثار خواجه همگی بر یک شیوه نیست و تفاوت زبان عبارت و اشارت را می­توان در دو دسته از آثار وی مشاهده کرد. برخی از آثار خواجه مانند «صدمیدان» با هدف تعلیم مبانی عرفانی نوشته شده و برخی دیگر از جمله «الهی‌نامه» از نوع ادب غنایی است. مقالۀ حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. تحلیل روایت‌شناسی منظومۀ «فرهاد و شیرین» وحشی‌بافقی بر اساس دیدگاه ساختار زمانمند

جهانگیر صفری؛ محمود آقاخانی بیژنی

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 58-74

چکیده
  منظومۀ روایی «فرهاد و شیرین»وحشی­ بافقی، به شرح ماجرای عشق میان شیرین (معشوق و همسر خسرو­پرویز) و فرهاد (هنرمند و بت­تراش) می پردازد و از جمله شعرهایی است که ساختاری روایی و نمایشی دارد. شیوة روایت و داستان­پردازی در این منظومه به گونه­ ای است که شاعر با بهره­ گیری از عناصر داستانی؛ شامل طرح روایی، شخصیت، گفت‌و­گو، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. تحلیل تصویرسازی‌های عاشقانه مشفقی بخارایی با استفاده از مفاهیم نجومی

مهدی نوریان؛ مهرداد چترایی؛ افسانه بهرامیان

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 76-92

چکیده
  عبدالرّحمان مشفقی بخارایی از شاعران قرن دهم هجری است که در گفتن انواع شعر سلیقۀ نیکو دارد. قصاید خوب و غزل‌های مرغوب دارد و شهرت اهاجی کوبنده‌اش نیز با لطافت اشعار غنایی مطبوعش پهلو می‌زند. با این که در روزگار وی دانش‌هایی نظیر رمل و نجوم دیگر چندان مورد توجّه نبوده و با ظهور سبک هندی زبان شاعران نیز از اصطلاحات تخصّصی علمی دور و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. تحلیل نشانه‌های اضطراب و ترس در دو رمان «جزیرۀ سرگردانی» و «ساربان سرگردان» بر اساس نظریات گریماس و تاراستی

احمد ذاکری؛ فهیمه گلنار

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 94-109

چکیده
  سیمین دانشور در جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان، مخاطب را با وضعیتی گفتمانی مواجه می‌کند که در آن «کنش» دچار شرایط شده است. در این حالت، کنش‌گر همواره با احساساتی چون اضطراب، سرگردانی، ترس، چالش با خود، نداشتن اطمینان، فرار از گذشته و احساس ناامنی روبرو می‌شود و نفی یک وضعیت او را وارد وضعیتی دیگر می‌کند. هر وضعیت برای او در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
7. بازتاب مفاهیم نمادین و کهن‌الگویی آب در شعر شیرکو

جیهاد شکری رشید؛ ساغر سلمانی نژاد مهرآبادی

دوره 11، شماره 40 ، پاییز 1400، صفحه 110-123

چکیده
  یکی از شیوه‌های نقد که دستاورد کارل گوستاو یونگ است و امروزه از آن استقبال فراوانی شده، نقد اسطوره‌شناسانه با رویکرد کهن‌الگوهاست. کهن‌الگوی «آب» که از شاخص‌ترین نمودهای تجلی صور طبیعی در ادبیات و اساطیر ملل مختلف است، دارای مصادیقی بارز در ادبیات کردی است و در شعر یکی از برجسته‌ترین شاعران معاصر کرد می‌توان مشاهده کرد. ...  بیشتر