مقاله پژوهشی
1. نوستالژی (غمیاد) در " نفثة المصدور"

عطا محمد رادمنش؛ نوشین منصورپور

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 9-22

چکیده
  نوستالژی (غمیاد) در " نفثة المصدور" چکیده نوستالژی(غمیاد) یا غم غربت یکی از حالات روانی ناخودآگاه انسان است که در آثار ادبی ملل مختلف بازتاب داشته است.احساس غمزدگی و دلتنگی شدید که با دگرگونی اوضاع فردی، اجتماعی و سیاسی رخ می دهد و شخص را دچار آشفتگی روحی می نماید.این تغییرات ناگهانی منجر به واکنش غیر ارادی "مرور خاطرات" و حسرت گذشته" ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. سبک‌شناسی نشانه‌ها در مجموعۀ شعر «آخر شاهنامه» از اخوان ثالث

سارا شفیع زاده گروسی

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 23-40

چکیده
  سبک، شیوه‌ایی است که نویسنده یا شاعر برای بیان مفاهیم خود در اثر ادبی به کار می برد. یکی از روش‌های به دست آوردن سبک ویژه‌ی یک نویسنده یا شاعر، بررسی نشانه‌‌هایی است که در متن اثرش به کار می‌گیرد. نشانه‌هایی که سبب ایجاد تشخص سبکی می‌شود. تحلیل سبک شناسانه به روش علمی و کاربردی که به تشخیص ژانر ادبی متن و افتراق آن با آثار دیگر کمک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. مطالعۀ تطبیقی درخت و جایگاه آن در شعر حافظ و خواجوی کرمانی

حمیدرضا قانونی

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 41-52

چکیده
  طبیعت و گرایش به نباتات از دیرباز در فرهنگ ایران زمین از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است این گرایش در انواع ادبیات فارسی از جمله غنایی، تعلیمی، عرفانی و ...به عنوان یکی از شاخه های بارز این فرهنگ به خوبی مشهود است به طوری که حتی می توان بر این مدعا بود که طبیعت گرایی یکی از بن مایه های اصلی و شاخص در زمینه های مختلف ادبیات کهن فارسی است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. سبک‌شناسی و جلوه‌های غنایی غزلیات حسن خان شاملو

مجتبی محمدی؛ سید مهدی نوریان؛ مهرداد چترایی

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 53-68

چکیده
  حسن خان شاملو (متوفیّ ١050 ه.ق) شاعر، نویسنده، خطاط، بیگلر بیگی و امیرالامرای کل خراسان و حاکم هرات، در قرن دهم و یازدهم هـ.ق [17م]است. او از شاعران توانا، ناشناخته و نازک خیال است که متأسفّانه نه تنها دیوان و دیگر آثار وی تصحیح نشده، حتیّ در تذکره ها و تاریخ ها مطلب چندانی درباره شعر و سبک شعر او نیامده است. مهم ترین اثر وی، دیوان که به گفته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. بررسی تأثیرپذیری خاقانی از شاهنامة فردوسی در مضامین مدح و مفاخره

حسین مسجدی؛ امین قلی زاده

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 69-86

چکیده
  شاهنامة فردوسی متنی است تأثیرگذار بر تمام ادبیات فارسی پس از خودکه حتی خاقانی شروانی ، با همة خلّاقیت هایی که در دیوانش هویداست و با تمام تلاشی که در گریز از آشکار شدن این تأثیرپذیری دارد، نتوانسته است بدون هیچ تأثیری از فردوسی بماند. به طوری که برای بررسی تمام جنبه های تأثیرپذیری خاقانی از فردوسی رساله ای مفصّل و جداگانه نیاز است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. بازتاب جلوه های وطن‌دوستی درشعرسیّد اشرف الدّین حسینی در عصر مشروطه

رضا موسی آبادی؛ مهدی نوروز؛ بتول فخراسلام

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 87-98

چکیده
  اوضاع خاصّ سیاسی و اجتماعی عصر مشروطه، سبب ظهور شاعرانی شد که مهم-ترین مضامین شعری آنها، اشعار وطنی و مهم‌ترین دغدغه‌شان، مبارزه با نیروهای مستبد داخلی و خارجیی بود که استقلال و آزادی کشور را به مخاطره می‌افکندند. یکی از این شاعران بنام آزادیخواه، سیّد اشرف الدّین حسینی ملقّب به نسیم شمال است که اشعارش آکنده از اندیشه‌های وطن‌پرستانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. بازتاب چهره ساقی در کلیات شمس مولانا

احمدرضا نظری چروده؛ بهرام خوشنودی

دوره 7، شماره 25 ، بهمن 1396، صفحه 99-109

چکیده
  بازتاب چهره ساقی در کلیات شمس (غزلیات )مولانا چکیده اگرچه معنای اولیه ساقی "شراب ریزی باده گردانی" است،در متون عرفانی اما با حفظ کارکرد اولیه اش، توسع مفهومی یافته،به مقام"جان جانان و ساقی باقی"هم رسیده است. وقتی مرکزی ترین موضوع هستی شناسان مولوی عشق است،وشادی و بی غمی از اصلی ترین مظاهر آن، پیداست ساقی هم چه نقش محوری خواهد داشت،تاآنجاکه ...  بیشتر