دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
1. ساختار و ویژگیهای داستانهای عاشقانه ـ حماسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، صفحه 7-26
چکیده
چکیده تجلی عشق در حماسهها داستانهای عاشقانة حماسی است که چنان که از نامشان پیداست، از دیدگاه انواع ادبی آمیزهای از نوع حماسی و غنایی است. در این مقاله کوشش شده است ساختار و ویژگیهای این داستانها در یکی از بزرگترین حماسههای ایران و جهان یعنی شاهنامه بحث و بررسی شود و آنها را از نظر راوی، وزن، استقلال یا ... بیشتر2. خیام و رابرت گریوز، دو بیگانۀ آشنا
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، صفحه 27-38
چکیده
چکیده از آنجایی که اشعار خیام بسیار بحث برانگیز بوده است، مستشرقین و پژوهشگران متعددی به بررسی و گاه ترجمۀ اشعار او پرداختهاند. در این میان فیتز جرالد ـ درست یا غلط ـ به عنوان قهرمان اصلی این عرصه شهرت یافته است. جرالد خیام را فردی لاابالی و میخواره به جهانیان معرفی کرده است و بدین سبب رابرت گریوز بدان تاخته است. نگارنده در این مقاله ... بیشتر3. تأملّی در دیوان جلال طبیب شیرازی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، صفحه 39-60
چکیده
چکیده از آنجا که در شعر حافظ اثر سرودههای دیگر شاعران قابل ملاحظه است، بدین توضیح که خواجة بزرگوار مضامین و معانی شعر دیگر شاعران را با هنرمندی و تسلّطی بینظیر آنگونه که سزاوار بوده در شعر خود به کار گرفته و به شایستگی ادا کرده و به منظور بررسی سرچشمههای سخن حافظ و ارائة سلطة بلامعارض او در سخنوری توجه به این منابع و مقایسة آنها ... بیشتر4. رویکردهای شعر معاصر عرب
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، صفحه 61-82
چکیده
چکیده امروزه، شعر معاصر عرب چهرة جدیدی از خود به جهانیان عرضه کرده است. از نظر ساختاری علاوه بر قالب شکنی- که یکی دو دهة بعد از شعر فارسی رخ داد- نحوة کاربرد تعابیر و واژگان، وسعت خیال، مهارت شعرای عرب در تصویر آفرینی و مسائلی از این دست، شعر معاصر عرب را به کلی متفاوت از گذشته خویش کرده است. از نظر محتوایی نیز شعر ... بیشتر5. بازتاب غم، رنج و ناامیدی در سبک هندی (با تکیه بر غزلیات طالب آملی)
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، صفحه 83-98
چکیده
با تأمل در شعر سبک هندی، بویژه غزلسرایان این سبک در مییابیم که غم و ناامیدی و رنج از پر بسامدترین واژگان در غزلیات شعرای سبک هندی میباشد که علت آن را در عوامل گوناگونی چون جریانات اجتماعی و مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی عصر صفویه، و به دنبال آن فردگرایی شدید شعرای این دوره و مهاجرت و اندوه و غم ناشی از فراق و دوری از وطن،بازتاب ... بیشتر6. غزل سعدی و حافظ
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، صفحه 99-128