استاجی، ابراهیم (۱۳۹۰)، «ساختار و ویژگیهای داستانهای عاشقانه- حماسی». فصلنامۀ مطالعات زبان و ادبیات غنایی، سال ١، شمارة ، صص۷-26.
افشاری. - ولک، رنه و وارن، آوستین (۱۳۷۳)، نظریۀ ادبیات، ترجمۀ ضیاء موحد و پرویزمهاجر، تهران: علمی و فرهنگی.
اکبری منوچهر(۱۳۹۰)، «اسطوره پدرکشی و فرزندکشی در اساطیر ایرانی و یونانی تضاد یا واقعیت»، فصلنامه ادب فارسی، دوره ۱، شماره ۵، صص15-30.
ایرانی، محمد (۱۳۹۲ )، «تحلیل دو تراژدی سهراب و فرود»، فصلنامه ادبپژوهی، شماره ۲۶. صص119-145.
ایسن، لُیس (۱۳۸۷)، نظریة نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، ویرایش حسین پاینده، تهران: نگاه امروز.
پاینـده، حـسین (۱۴۸۴)، اسـطورهشناختی و مطالعـات فرهنگـی: تبیـین یونـگ ازاسطوره های مدرن در اسطوره و ادبیات، تهران: سمت
ترابی، علیاکبر (۱۳۸۰)، جامعه شناسی ادبیات، تبریز: فروغ آزادی.
جعفرپور، میلاد ؛ کهدویی، محمدکاظم؛ نجاریان، محمدرضا، (۱۳۹۳). «تحلیل ژرف ساخت گونۀ عشق و پیوند در حماسه». مجلۀ شعرپژوهی (بوستان ادب)، سال ۶، شمارة.صص 80-47.
حری، ابوالفضل (۱۳۸۸)، «کارکرد کهنالگوها در شعر کلاسیک و معاصر فارسی» فـصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارۀ ۱۵. صص 33-9.
حسن رضایی، حسین و عبدالرضا سیف (1395)، «بررسی عشق در دنیای حماسه با نگاهی به شاهنامه»، متنپژوهی ادبی، ش 70، صص45-29.
خالقیمطلق، جلال (۱۳۸۸)، عناصر درام در برخی از داستانهای شاهنامه، سخنهای دیرینـه (سی گفتار دربارة فردوسی و شاهنامه)، به کوشش علی دهباشی، تهران: نشر افکار.
دلشاد، فرشید (۱۳۷۷)، پلنگینه پوش، تهران: ایران جام.
رحیمی، مصطفی (۱۳۶۹)، تراژدی قدرت در شاهنامه، تهران: نیلوفر.
رسمی، عاتکه (۱۳۹۲)، «بررسی تطبیقی داستانهای رستم و کوراوغلـو»، فرهنـگ وادبیات عامه، دوره۱، شمارۀ۹. صص52-25.
رضوی، مسعود (۱۳۸۶)، «اسطورهوتراژدی»، اطلاعات حکمت و معرفت،شماره۲۴.
رنجبر، احمد (۱۳۷۹)، جاذبه های فکری فردوسی، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم.
زرینکوب، حمید (۱۳۴۹)، «داستان پلنگینهپوش». مجلۀ دانشکده ادبیات مشهد. سال۱، شمارۀ۵، صص86-75.
ذبیحنیا، آسیه (۱۳۸۷)، «تراژدی فرزندکشی و پدرکشی در اساطیر ایرانی و یونانی»، فصلنامه نامۀ پارسی، شمارۀ۲۶ و ۲۷، صص 113-96.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (۱۳۵۲)، انواع ادبی و شعر فارسی، مجلۀ خرد و کوشش، شمارۀ ۱۱و ۱۲.
شمیسا، سیروس (۱۳۹۳)، انواع ادبی، تهران: میترا، چاپ پنجم.
صفا، ذبیحالله (۱۳۳۳)، حماسهسرایی در ایران از قدیمیترین عهد تاریخی تا قرن چهاردهم هجری، تهران: امیرکبیر.
عبادیان، محمود (۱۳۷۹)، انواع ادبی شمهای از سیر گونههای ادب درتاریخ ادبیات فارسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
غنیمی، هلال (۱۳۷۳)، ادبیات تطبیقـی، ترجمـه و تحشـیه و تعلیـق از سیّدمرتضـی آیـتاللهزاده شیرازی. تهران: امیرکبیر
فاطمی، عرب یوسف آبادی (۱۳۹۰)، «ریخت شناسی داستان عاشقانه شهسوار پلنگینه پوش شوتا روستاولی»، پژوهشنامه ادب غنایی، دوره نهم پاییز و زمستان، شمارۀ ۱۷. صص 190-173.
فرای، نوروتوپ (۱۳۷۷)، تحلیل نقد، ترجمة صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
---------- (۱۳۸۸)، رمزکل، ادبیات و کتاب مقدس، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر
قائمی،فرزاد (۱۳۹۳)، «تحلیل ساختار آیین اسطوره سیاوش»، فصلنامه نقد ادبی، سال ۷، شمارۀ ۲۵. صص190-173.
قربانیپور، زهرا (۱۳۹۲)، «نقدو بررسی روانکاوانه شخصیت رستم و سهراب»، فصلنامه نقد ادبی، دوره ۸، شمارۀ ۳۲، صص 155-120.
کویاجی، جهانگیر (۱۳۸۰)، بنیادهای اسطوره و حماسهایران، ترجمۀ جلیل دوستخواه، تهران: آگاه.
مختاریان، بهار(۱۳۸۸)، «تورتروپفرای نقد اسطورهای»، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، شمارۀ ۱۴.
مؤتمن، زینالعابدین (۱۳۴۶)، شعر و ادب فارسی، تهران: بنگاه مطبوعات.
واحد دوست، مهوش (۱۳۹۴)، «ساختارشناسی خانهای رستم و تاریل»،جستارهای ادبی، پاییز، شماۀ۱۹۰، صص33-1.
یونگ، کارل گوستاو (۱۳۶۸)، چهار صورت مثالی، ترجمة پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.